Frågor & Svar

Allmänna Frågor

Jag har ingen värme i mina element, vad ska jag göra?

Börja med att lufta elementen och fyll på vatten i systemet om det behövs. Vänta därefter en stund. Får du ingen värme behöver du felanmäla detta.

Kontakta oss på 070-5475198

Jag är fjärrvärmekund och det är kallt i mitt hus och jag saknar varmvatten. Vad ska jag göra?

Det kan ha blivit ett avbrott i fjärrvärmenätet. När det gäller planerade avbrott informerar vi våra kunder och fastighetsägare i god tid innan. Under driftinformation lägger vi in planerade och oplanerade avbrott. Om avbrottet inte finns med kan du kontakta oss på 070-5475198.

Vad ska jag göra för att minska min energianvändning men ändå ha det varmt i huset?

Det finns många olika sätt att spara värme på.

  • Du kan till exempel se till att det finns termostatventiler på radiatorerna (elementen), gärna sådana som kan begränsa maxtemperaturen.

  • Du kan isolera vind och tak, täta fönster och dörrar mellan båge och karm och alla tak-, vägg- och golvvinklar.

  • Eventuellt sänka värmen eller stänga av den helt i garage, källare och tomma utrymmen.

  • Om du installerar bättre duschmunstycken och effektiv vattenarmatur kan du spara en del på varmvattnet.

  • Du kan också sänka temperaturen på varmvattnet, men se till att det är minst 50 grader i kranen.

Vad är det som påverkas vid avbrott på fjärrvärmeleveransen?

Om ditt varmvatten värms med fjärrvärme så kan du få svårt att få tillräckligt varmt vatten i kranen. När vi bryter fjärrvärmeleveransen påverkas däremot inte leveransen av kallvatten. Ett av våra mål är att avbrotten ska vara så korta som möjligt så att temperaturen i er fastighet inte ska påverkas så mycket. Tänk på att inte öppna fönster och dörrar mer än nödvändigt under ett avbrott.

Vad är fjärrvärmelagen?

1 juli 2008 trädde Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i kraft. Syftet med den nya lagen är att stärka kundens ställning. Den ger möjlighet till insyn i fjärrvärmeverksamheten genom att ställa redovisningskrav på fjärrvärmebolagen. Andra krav i lagen är att prisinformation ska finnas tillgänglig och att förändringar i avtalsvillkor ska meddelas två månader innan de får börja gälla.
Här kan du läsa mer om fjärrvärmelagen.

Varför fungerar inte fjärrvärmen?

För att garantera en trygg leverans av fjärrvärme krävs det att vi utför visst underhållsarbete. Under arbetet stänger vi av vissa delar av fjärrvärmenätet och du kan vara en av de drabbade kunderna. Mer information finns under Driftinformation.

Varför har jag förbrukning på sommaren när värmen är avstängd?

Din fjärrvärmeväxlare förser inte bara ditt hus med värme utan även med tappvarmvatten. I genomsnitt står tappvarmvattnet för 20 procent av din årliga fjärrvärmeanvändning. Procentsatsen kan naturligtvis variera kraftigt beroende på familjesammansättning och beteendemönster.

Varför måste jag fylla på vatten i fjärrvärmeväxlaren och hur ofta ska jag göra det?

Det är inte säkert du måste fylla på vatten – det kan variera från hus till hus. Vatten kan till exempel behövas när du har luftat elementen och trycket i systemet har sjunkit.

Vem äger och sköter om fjärrvärmecentralen?

Fjärrvärmecentralen, liksom andra värmeanläggningar, ägs och sköts av fastighetsägaren. Det är fastighetsägaren själv som bestämmer vilken temperatur det ska vara inomhus och på tappvarmvattnet.

Hur ofta ska man lufta elementen i huset?

När vi talar om att ”lufta element” brukar det handla om att tömma elementets vattensystem på luftfickor så att hela elementet fylls med varmvatten. Det är en enkel manöver som du kan göra själv. Du bör göra det en eller två gånger per år – oftast räcker det med en gång på hösten, inför den kalla årstiden.

Finns det någon bruksanvisning eller instruktionsbok till fjärrvärmecentralen?

Ja, du kan ladda ned en drift- och skötselanvisning för din fjärrvärmeväxlare.

Behövs min varmvattenberedare när jag har fjärrvärme?

Nej. Din nya värmeväxlare har i princip obegränsad kapacitet eftersom du har ett värmesystem för en hel stad i ryggen.

Din värmeväxlare ger dig både direktvärme och varmvatten, därför behöver du ingen ackumulering av varmvatten och därför heller ingen varmvattenberedare. Med fjärrvärme får du alltid fräscht varmvatten.

Jag vill ansluta mig till fjärrvärme, hur gör jag?

Vad roligt. Ta kontakt med oss på telefon eller skicka ett mail till support@vittangienergi.com så återkommer vi för vidare diskussion.

Fakturafrågor

Jag önskar få min faktura som E-faktura, hur gör jag?

För att få dina fakturor som E-fakturor måste du lägga till Vittangi Energi som mottagare i din bank.

I Sparbanken/Swedbank hittar du detta under menyn Betala & Överföra -> E-faktura -> Lägg till mottagare.

Har du en annan bank eller behöver hjälp så är det bara att kontakta oss så hjälper vi till.

Kan jag betala via autogiro?

Givetvis kan du betala fakturorna via autogiro. Skicka ett mail till support@vittangienergi.com eller ring oss så ordnar vi detta till nästa fakturatillfälle.

Jag önskar få min faktura digitalt, hur gör jag?

Skicka ett mail till support@vittangienergi.com med ditt kundnummer och epost-adress så lägger vi in så du får faktura i PDF till din mailkorg.

Jag har inte fått min faktura

Skicka ett mail till support@vittangienergi.com så hjälper vi till med ett nytt utskick.

Det är fel i min faktura

Ajdå, då får vi be om ursäkt. Skicka ett mail till support@vittangienergi.com så hjälper vi till att korrigera detta. Du kan också ringa på 070-3677098 (vardagar 08-16).

Kan jag få fram en historik?

Absolut. Skicka ett mail till support@vittangienergi.com så hjälper vi till med att ta fram din historik. Dock längst tillbaka från 2022-01-01.